Argentina

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La Boca, Buenos Aires, Argentina, August 2015.

Tango lesson in the street, its proper place as it originated in the poor districts of the Argentinian and Uruguyan ports in the late 19th century. It became fashionable under the presidency of Juan Perón, very aptly as he had the support of the working class and used a tango “popular” song – Taquito Militar by Mariano Mores – at one of his speeches in 1952. And his third wife was a nightclub dancer – Isabel, not well-known Eva who was his second wife, 1945-52, also from a humble origin and an actress.

Cours de tango dans la rue, comme il se doit puisque cette dance a débuté à la fin du 19ème siècle dans les quartiers pauvres des ports argentins et uruguayens. Elle devint à la mode sous la présidence de Juan Perón, très justement car celui-ci avait le soutien de la classe ouvrière et avait utilisé une chanson «populaire» de tango – Taquito Militar de Mariano Mores – lors de l’un de ses discours en 1952. Et sa troisième épouse était une danseuse de boîte de nuit – Isabel, pas la très connue Eva qui était sa deuxième épouse, 1945-1952, également d’origine humble et actrice.

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Buenos Aires, Argentina, August 2015.  A visitor happily clings to a presidential guard. Une visiteuse s’accroche joyeusement à un garde présidentiel.

La Casa Rosada, a building painted in pink on central Plaza de Mayo in Buenos Aires, the office of the president of the republic, but also a museum especially precious for the many portraits of Latin American statesmen and revolutionaries, from José Marti, the Cuban revolutionary and writer (1853-1895) who wrote “Inside the Monster” for having lived in New York, to the Venezuelan Hugo Chavez founder of the Bolivarian revolution (1954-2013), including Tupac Catari (1750-1781) the indigenous Aymara leader of a major insurrection against the Spaniards in colonial-era Upper Peru (now Bolivia) whose last words when executed were: “Yo muero, pero mañana volveré et seré millones” (“I die but will return tomorrow as millions”).

La Casa Rosada, bâtiment peint en rose sur la très centrale Plaza de Mayo à Buenos Aires, siège du président de la république, mais aussi musée précieux pour les nombreux portraits d’hommes d’État et de révolutionnaires latino-américains, de José Marti, cubain révolutionnaire et écrivain (1853-1895) qui a écrit “A l’intérieur du monstre” pour avoir vécu à New York, au Vénézuélien Hugo Chavez, fondateur de la révolution bolivarienne (1954-2013), y compris Tupac Catari (1750-1781), dirigeant indigène aymara d’une insurrection majeure contre les Espagnols dans le Haut-Pérou (aujourd’hui la Bolivie), et dont les dernières paroles quand on l’exécutait étaient: “Je meurs, mais demain je reviendrai et je serai des millions”.

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La Boca, Buenos Aires, Argentina, August 2015.

La Boca, part working class neighborhood, part tourist ghetto. Peopled by Genoese immigrants it was very briefly independent in 1882 after a general strike. Then it hosts the world-famous football club Boca Juniors.

La Boca, quartier en partie ouvrier, en partie ghetto touristique. Peuplé d’immigrés génois, il fut très brièvement indépendant en 1882 après une grève générale. Ensuite, il est le siège du club de football de renommée mondiale Boca Juniors.

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Buenos Aires, Argentina, August 2015.

Sandro de América (1945-2010), famous singer of Gipsy origin, considered to be the father of Argentine Rock.

Sandro de América (1945-2010), célèbre chanteur d’origine tsigane, considéré comme le père du rock argentin.

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Salta, Argentina, September 2015.

The second week of September is a major religious holiday – the Celebration of the Miracle– in this northern province close to Bolivia in honor of the Sacred Images of the Lord and the Virgin of Miracle, Patrons of local capital Salta. The last day culminates with a massive procession of the people of Salta and pilgrims from all over the country.

La deuxième semaine de septembre est une fête religieuse majeure – la célébration du miracle – dans cette province du nord proche de la Bolivie, en l’honneur des images sacrées du Seigneur et de la Vierge du miracle, patrons de la capitale locale, Salta. Le dernier jour se termine par une procession massive des habitants de Salta et des pèlerins de tout le pays.

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Salta, Argentina, September 2015.

A gaucho is a skilled horseman, doing everything and going everywhere on his horse, including to a religious festival such as Salta’s Celebration of the Miracle. The origin of the word is unclear, but what is interesting is that a similar word meaning roughly “vagrant” can be found both in the New and the Old worlds, from South American Mapudungun cauchu (“vagrant”, “wanderer”), kaucu (“friend”), or Quechua wahcha (“vagabond”, “poor person”) to Arabic wahcha, which means the state of being lonely in the wilderness. Further, to the Argentine and Uruguyan gauchos we could compare the Kyrgyz people of Central Asia, constantly on horses.

Un gaucho est un cavalier expérimenté qui fait tout et va partout à cheval, y compris à une fête religieuse telle que la célébration du miracle de Salta. L’origine du mot n’est pas claire, mais ce qui est intéressant, c’est qu’un mot similaire signifiant à peu près “vagabond” se trouve à la fois dans le Nouveau et le Vieux Monde, du sudaméricain Mapudungun cauchu (“vagabond”, “vagabond”), kaucu (“ami”) ou Quechua wahcha (“vagabond”, “personne pauvre”) à l’arabe wahcha, qui signifie l’état de solitude dans le désert. De plus, aux gauchos argentins et uruguayens, nous pourrions comparer les kirghizes d’Asie centrale, toujours à cheval.

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Salta, Argentina, September 2015.

September, like the rest of the year, is an endless religious celebration: Virgin of Eternal Perpetuo Relief (1 Sept), The Milagrito village of Campo Santo (19 Sept), Virgin of Mercy (24 Sept), Saint Michael the Archangel (29 Sept).

Le mois de septembre est, tout comme le reste de l’année, une fête religieuse sans fin: la Vierge de l’Eternel Secours (1er septembre), Lieu Saint, village de Milagrito (19 septembre), Vierge de la Miséricorde (24 septembre), Saint-Michel-Archange (29 septembre).

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